det där med CV & ansökan


det där med att skriva ansökan & CV är absolut inte lätt. att skriva så att
man låter intressant utan att det blir för larvigt är skitsvårt! jag skrev
hundratals ansökningar när jag jobbade på Shell (ja jag var lite trött på
mitt jobb då) så jag blev rätt bra på det till slut. dessutom har jag läst
otroligt många ansökningar av all dess slag, både från folk som sökte
jobb på Shell & folk som har sökt jobb på Sportex. det är fruktansvärt
intressant & lärorikt att läsa andras, man lär sig vad som funkar & inte
funkar. en del känner man direkt att den här människan kommer aldrig
att få ett jobb.

ett praktexempel är en kille vars ansökan jag läste. han hade skickat
med bild på sig själv. snälla söta människor därute, när ni skickar med
bilder på er själva i ansökan är det jätteviktigt att det är en vettig bild!
den här killen hade backslick, skjortkragen uppvikt & putande läppar.
dessutom syntes det att han tog kort på sig själv, en bit av armen som
höll kameran var med + att den var tagen lite uppifrån, förmodligen hans
favoritvinkel på sig själv. den åkte efter några skratt direkt i det runda
arktivet. man måste anpassa bilden efter jobbet man söker, precis som
med själva ansökan. söker man bankjobb funkar det med kavaj på bilden.
verkstadsjobb, inte lika bra med kavaj.
en bild, rakt framifrån med ett naturligt leende & naturella kläder. ingen
balfrisyr, inte sönderphotoshopad.

nu är jag inte expert på det där med korrekt svenska, inte i bloggen iaf.
men i ansökan är korrekt svenska viktigt, glöm uttryck som lol.
innan du ens funderar på att skicka iväg en ansökan ska du låta minst
två personer som inte känner dig superbra läsa igenom det du ska
skicka iväg. man blir lätt insnöad & ser allt som står som självklart.
om du skriver att du har jobbat på ett företag som inte är vida känt så
kanske det inte bara räcker med att skriva företagets namn, utan även
vad det är för typ av företag. be någon läsa igenom & ge ärlig kritik, det
vinner du på! ta inte kritiken personligt utan se det som en chans att
vässa din ansökan så att den blir oemotståndlig för arbetsgivare! :)

nej, nu orkar jag inte ge mer tips! :)  ska fortsätta på min chokladkaksburk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback