det var där vi grundlade våran ekonomi


för er som inte känner oss i familjen Nilsson så tänkte jag berätta för er hur
det ligger till med våra bilar. vi är med alla ingifta 7 pers i våran familj (+ två
odjur till hundar) & alla har en speciell kärlek till bilar. till & med hunden
Olle är galen i "sin" bil. bilar har själar anser vi, alla har en speciell plats i
våra hjärtan. men det viktigaste med alla bilar är att dom grundlade våran
ekonomi, klassiskt pappa-citat! när vi diskuterar bilar runt matbordet får alla
något nostalgiskt i blicken & det skrattas en hel del.

-
en högerstyrd Fiat: en vinröd liten sak som förmodligen var tokbillig. pappa
erkänner såhär i efterhand att det inte var hans favorit. förmodligen den enda
bil han köpt som han inte är nöjd med, men, det var den vi grundlade våran
ekonomi på.

- en fisblå Datsun:
ja precis, Datsun, vad fan är det? en bil som mamma fick
köra. en bil som man gärna parkerade bakom en annan bil & gick fram till
när ingen såg. fungerade skapligt till en Norrmalmsgubbe körde in i mamma.
det var den vi grundlade våran ekonomi på.

- PNU, vit golf: en av dom minst fula bilar min pappa någonsin köpt. också den
enda bilen jag kommer ihåg hela reg.nummret på! mammas kärlek, lagom
liten & lätt att parkera. det var den vi grundlade våran ekonomi på.

- fisbrun Ford:
en av Linas första bilar. en bil som bara tvåans & fyrans växel
fungerade på. den lät roligt! Lina lyckades låsa sig ute från bilen när hon
jobbade i Norrköping så Henrik fick åka in dit från Finspång för att bryta sig
in i den. när han är klar öppnar Lina dörren på passagerarsidan & säger:
"oj, den var visst öppen här". tror att det var den bilen som slutade på taket i
ett Ramstorpsdike. men hon grundlade sin ekonomi på den!

- diarréfärgad Mercedes Geländewagen: googla på namnet så förstår du..
en jeep som pappa drömt om länge & letat efter. valde efter ha funderat länge
en diarréfärgad. denna bilen fungerade inte änns hälften av tiden han ägde den
men det är helt klart pappas favoritbil. sätena gick inte att reglera så Hanna fick
åka med en kudde bakom ryggen när hon åkte till skolan. dessutom såg man
henne inte bakom ratten. aset renoverades rätt ofta men det var på den vi
grundlade våran ekonomi.

- svart Meredes: "killar med hjärna kör bil med stjärna". snarare "killar utan
smak kör en turkbil med för god fjädring så att den studsar fram".
denna bilen
har jag alltid skämts extremt mycket för. ful ful ful ful! dessutom köpte gubben
en skotskrutig klädsel till den. på en guppig väg upp till fjällen slog mamma
i huvudet i taket eftersom fjädringen var lite för bra. mamma grät. pappa har
även blivit omringad av taxibilar som trodde att han körde svarttaxi. mamma
parkerade alltid längst ner på jobbparkeringen, bakom alla nya Saabar &
Mini Coopers. om hon hade fått hade hon nog även stått bakom häcken. det
var också en extremt slö bil, körde man plattan i mattan hände inte ett skit.
man var dessutom tvungen att vrida på lyset vilket man gärna glömde. man
glömde även att stänga av lyset eftersom varningssignalen inte fungerade.
hej startkablar! MEN, det var med den vi grundlade våran ekonomi.

- beige Mercedes: även här lyser kärleken till extremt fula bilar. bilen med den
första typen av mobiltelefon i. en låda med en jättelur. uppfinnaren i min far kom
även på att man kunde koppla mobilen till en högtalare som tjöt utanför bilen så
att man kunde höra när det ringde även utanför bilen. jättekul tyckte min mamma
som inte visste hur man stängde av den funktionen. hela Finspång stannade upp
när det ringde hos 010-2751186. tror dom fick känslan "ryssen kommer". men
det var på den vi grundlade våran ekonomi.

- WW Caddy, typ 87 års modell: ett kap! en bil med fyra växlar. i hastigheter över
70km/h lät det lite... den hade även en skitbra radio där man fick skruva fram
radiokanalerna. om jag inte minns fel hade den inte änns kasettbandspelare.
det var inte en bil man var rädd om. Henrik övertog den & grundlade sin & Linas
ekonomi.

- svart Golf: Henriks coola tonårsbil. centrumvarv med Hjalle & Heavys "tuttar
överallt", hög volym & nervevad ruta. den var snygg! den hade rallysäten som
jag tror blev stulna vid ett inbrott. Henrik var 20 år & grundlade sin ekonomi på den.

- Citroen: futuristisk bil från 80-talet. Henriks första bil. den gjorde helt otroligt nog
120 på Ramstorpsvägen (en liten 70 väg). jag satt & höll i dörren & var rädd att den
skulle ramla av. en bil som bara Henrik kunde växla, ingen annan. därför bemödade
han sig aldrig att fixa problemet trots att det enligt pappa bara var att dra åt en skruv.
många som svor över den när dom lånade den. en 18 årig Henrik grundlade sin
ekonomi på den.

- Peugeot 205: en bil som pappa ägde i högst en vecka. hon som han köpte den av
ringde, grät & ville ha den tillbaka. först vägrade pappa men sen kom han ju på hur
mycket hans bilar betytt för honom & blev lite blödig. inte en bil som grundlade någon
ekonomi (om inte pappa var ful & sålde tillbaka den dyrare, skulle ju inte förvåna
någon)

- Peugeot 206: den enda bil som min pappa har köpt helt ny. också den bil som jag
demolerade i en kurva utanför Doverstorp. en fin bil. den finaste vi någonsin ägt! min
övningskörningsbil & den första jag inte skämts för. många centrumvarv blev det ändå!
tack vare att vi tidigare grundlade våran ekonomi på andra bilar hade vi råd med den
här.

- Saab 900: en bil som Henrik ärvde av en gammal gubbe. fick fungera som extrabil när
Hanna & jag var inte i en bilkrascharperiod & hade inbrott i bilar. den drog minst 2L/milen,
man såg hur mätaren sjönk när man körde. man var även tvungen att "choka" vilket jag
absolut inte förstod hur man gjorde. många svordomar där. men trots allt så var ju bilen
gratis (inte värd mer än en hundring & en påse godis förvisso...) så den var ju bra för den
inte helt färdiggrundlagda ekonomin.


övriga bilar som grundlagt våran ekonomi:
-2 st Peugeot 205
-Caddy av nyare modell
-ytterligare två st Peugeot 206
-Golf Kombi
-Chrystler Voyager
-Mercedes A-klass (en bil som drar 0,3L/milen, en höjdarbil!)
-Opel (den fulaste bil som Lina någonsin sett)

min stora kärlek är ju givetvis min Affe♥. älskade Affe som just nu står på Peugeots parkering
& väntar på att bli lagad. helt ärligt så har den faktiskt grundlagt min ekonomi, billigare kan
man fan inte åka!





(har jag glömt någon viktig kan ju familjen Nilsson ta & fylla i)

Kommentarer
Postat av: Lina

Det är ju faktiskt så att din pappa fick mer betalt för 205:an när han sålde den efter en vecka, han hade ju faktiskt lagat den en del. Kan väl säga att även den bidrog till att grundlägga familjen Nilssons ekonomi ;o)



Nu ska jag gå och luncha.

2009-01-19 @ 11:44:17
Postat av: Lina igen

Åker vi till Ramundberget på lördagen eller söndagen?

Känner att jag har noll koll men nu har vi i alla fall kommit i håg att skicka pengar till er

// Lina

2009-01-19 @ 16:11:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback