Tillbaka till barndomen




Gamla hederliga sirapslimpor!
Jag tog lite av vad jag hade hemma & utgick från ett grundrecept. Måtten
är därför väldigt ungefärliga.

50g jäst
6 dl vatten
½ dl fett (jag tog 50% flytande marg. & 50% olivolja)
1dl sirap
salt
mjöl (häften rågsikt & hälften vetemjöl då rågsikten tog slut)

Smulta jästen i bunke. Värm vattnet till 37  grader & häll över jästen så att
den blandas ut. Häll i fettet, sirapen, saltet & sen mjölet. Mängden mjöl veti
tusan, jag fortsatte hälla till det blev en ganska fast & slät deg.
Jäs till dubbel storlek i bunken. Forma degen till två limpor & jäs igen, ca
30 minuter. Gräddas i 200 grader i ca 30-40 minuter.

Har inte smakat än men det luktar sjukt gott!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Så gott det ser ut! mamma

2010-02-03 @ 20:24:41
Postat av: Emilia

Ser supergott ut, det måste jag prova idag.

Men hur mycket mjöl/rågsikt ska det vara?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback